Monday, March 27, 2017

ASSIGNMENT TITAS

1.0       PENGENALAN
Tugasan ini dilaksanakan bagi mencapai beberapa hasil pembelajaran seperti menjelaskan tentang latar belakang kebudayaan, pemikiran dan sejarah kemajuan tamadun bangsa-bangsa di dunia seperti Tamadun Cina, India, Jepun dan Islam seterusnya mewujudkan hubungan yang mesra dan harmonis di kalangan masyarakat Malaysia yang terdiri daripada masyarakat majmuk.
           
            Tugasan ini akan menjelaskan dengan lebih terperinci tentang pengaplikasian ilmu pengetahuan dan ketahanan diri yang membolehkan pelajar mampu menghadapi pergolakan dunia yang semakin hari semakin mencabar. Di samping itu, pelajar mampu mempamerkan jati diri Malaysia sebagai sebuah negara majmuk yang mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan mereka.

            Selain itu, dalam tugasan ini juga akan membincangkan lebih mendalam tentang pengaruh dan peranan peradaban China khususnya dalam pendidikan terhadap tamadun Malaysia. Disamping itu, juga dalam tugasan ini akan menerangkan tentang implikasi globalisasi khususnya Negara kita Malaysia.  Dalam kerja kursus ini terbahagi kepada dua bahagian iaitu bahagian satu dengan bahagian dua. Dalam tugasan pertama tugasan berbentuk esei dan tugasan dua pula secara berkumpulan mencari nota  bukti-bukti kewujudan serta kesan-kesan interaksi sosial tamadun China dan India dalam bentuk power point.

            Dalam tugasan pertama pelajar dikehendaki untuk menjelaskan tentang peranan dan pengaruh yang dimainkan oleh peradaban China dalam pembentukan tamadun Malaysia khususnya dalam bidang pendidikan di Negara ini. Selain daripada itu, tugasan pertama juga bagaimana hegemoni barat dan globalisasi boleh membawa implikasi kepada Negara-negara kecil yang tidak dominan serta membincangkan implikasi globalisasi terhadap Negara Malaysia khususnya.
           
            Seterusnya, para pelajar akan dapat melihat pelbagai bukti kewujudan tamadun-tamadun di dunia dari pelbagai aspek seperti kebudayaan, kesenian, kepercayaan dan pendidikan. Selain itu, para pelajar juga dapat melihat pelbagai impak atau kesan yang timbul hasil interaksi tamadun-tamadun ini.
2.0       PENGARUH TAMADUN CHINA TERHADAP TAMADUN MALAYSIA             KHUSUSNYA DALAM PENDIDIKAN
Dalam bidang pendidikan, pendidikan merupakan kunci pembangunan dan medium untuk merealisasikan Wawasan 2020. Banyak inovasi dan ciri baru diperkenalkan ke dalam sistem pendidikan sejak tahun 1990. Kita harus mengambil satu perspektif perbandingan supaya kebijaksanaan dan fikiran Konfusianisme dan tradisi lain dapat digunakan dalam segala pertimbangan mengenai perkembangan kurikulum dan strategi mengajar dan pengajaran.

2.1       Kepercayaan Pada Potensi Manusia Mencapai Kecemerlangan
Dalam konteks ini, warisan-warisan tamadun China yang relevan dan menarik hati ialah pertama, kepercayaan optimistik pada potensi manusia untuk mencapai kecemerlangan individu atau berkelompok.  Tamadun China percaya bahawa setiap manusia mampu mencapai kecemerlangan dalam kehidupan mereka sama ada secara individu maupun secara berkelompok. Dalam mencapai kecemerlangan tamadun China percaya seseorang individu tersebut hendaklah mempunyai usaha yang gigih dan berterusan.
           
            Demikian pula, dalam Tamadun Malaysia masyarakatnya percaya terhadap setiap manusia mampu mencapai kecemerlangan sama ada secara individu maupun secara berkelompok. Masyarakat Malaysia juga percaya untuk mencapai kejayaan dan kecemerlangan setiap individu hendaklah mempunyai usaha yang gigih dan berterusan dalam kehidupan mereka maupun dalam pendidikan mereka. Hal ini kerana masyarakat Malaysia terpengaruh dengan pendidikan dalam tamadun China. Disamping ajaran agama yang rata-ratanya menuntut masyarakat menimba ilmu pengetahuan (Esa Khalid, 2004)

2.2.      Pendidikan Diutamakan
Pengaruh Tamadun China terhadap Tamadun Malaysia yang kedua ialah pendidikan sentiasa diutamakan. Dalam pendidikan di negara China dari dahulu sehingga sekarang masyarakatnya amat mementingkan pendidikan dalam kehidupan mereka. Hal ini kerana mereka percaya hanya dengan pendidikan mereka akan dapat maju kehadapan. Selain itu, dalam tamadun China juga hanya melalui pendidikan sahaja taraf sosial seseorang itu boleh berubah iaitu dari taraf sosial yang rendah kepada taraf sosial yang tinggi seperti penjawat awam di negara China.

            Manakala, di Malaysia masyarakat dan juga pemerintah amat mementingkan pendidikan kepada rakyatnya. Dalam pendidikan di Malaysia setiap individu yang akan mencapai kecemerlangan dalam pendidikan juga akan dipandang tinggi dalam masyarakat Malaysia. Hal ini kerana hanya mereka sahaja yang bijak pandai akan lulus dalam peperiksaan. Sehubungan itu, dalam pendidikan di Malaysia juga sesiapa yang berjaya dalam peperiksaan akan dapat memperbaiki taraf hidup dan taraf sosial dalam kehidupan mereka.
           
            Dalam pendidikan ini sesiapa sahaja dibenarkan mengambil pendidikan di sekolah asalkan ianya warganegara Malaysia, tidak kira dia miskin atau kaya semua individu akan diwajibkan untuk mengambil pendidikan di sekolah. Sekiranya tidak mereka yang tidak mengambil pendidikan akan dikenakan denda atau di penjarakan. Jelaslah dalam pendidikan di Malaysia amat mengutamakan pendidikan kepada masyarakat. Hal ini kerana hanya melalui pendidikan sesebuah bangsa mencapai kemajuan ( Mahdi bin Shuid, 2013).

2.3       Kepercayaan Bahawa Setiap Individu harus dan boleh Dididik
Selain itu, pengaruh tamadun China terhadap tamadun Malaysia dalam pendidikan ialah kepercayaan bahawa setiap individu harus dan boleh dididik. Dalam pendidikan di tamadun China mereka juga percaya bahawa setiap masyarakat dan anak-anak harus dan boleh dididik. Dalam pendidikan di China mereka akan mengajar anak-anak bermula dari kecil. Dalam masyarakat China untuk melahirkan seseorang yang hebat dalam sesebuah perkara seseorang itu hendaklah diajar bermula dari kecil sehinggalah dewasa dan mencapai kematangan.

            Sebagai contoh, dalam sukan negara China biasanya sentiasa akan memenangi acara yang dipertandingkan salah satu acara sukan yang menjadi lubuk emas negara China ialah sukan Gimnastik dan acara terjun. Kemenangan yang diperolehi ini tidak mudah dicapai tanpa didikan yang berterusan dan latihan yang bermula dari kecil lagi. Oleh sebab itu, mereka sentiasa menjuarai kerana pegangan bahawa setiap individu harus dan boleh dididik bermula dari kecil.
           
            Menurut Mohd. Liki Hamid (2003), pegangan ini telah diadabtasikan dalam tamadun Malaysia pada masa kini. Dalam tamadun Malaysia semua individu diwajibkan untuk dididik iaitu dengan mewajibkan setiap kanak-kanak yang cukup umur harus dihantar di sekolah untuk mendapat ajaran dan dididikan daripada para guru di sekolah. Sekiranya terdapat ibu bapa yang tidak menghantar anak-anak mereka bersekolah maka ibu bapa berkenaan akan dikenakan denda atau dipenjarakan kerana ingkar terhadap perintah daripada pemerintah.

2.4       Pengajaran Moral Dan Etika diberikan Keutamaan         
Secara umumnya, ajaran yang dibawa oleh falsafah ini adalah menekankan kepada prinsip moral yang tinggi seperti kemanusiaan. Kemanusiaan  ini membincangkan nilai-nilai yang perlu ada sebagai manusia yang hidup dalam dunia. Nilai moral ini juga telah diasimilasikan oleh seluruh masyarakat di Malaysia. Sebagai contoh, orang yang berkemampuan sering menyalurkan bantuan kepada golongan yang kurang berkemampuan dalam meneruskan kehidupan dengan adanya nilai moral perikemanusiaan yang ada dalam individu yang berkemampuan itu. Ini seterusnya mengikat hubungan silaturahim yang erat dalam kalangan masyarakat Malaysia..
            Demikian pula, dalam  tamadun Malaysia pendidikan yang diberikan adalah mata pelajaran yang mementingkan nilai moral dan etika sama ada dari segi bahasa, pergaulan dan sikap mereka terhadap orang lain. Disamping ajaran agama yang menuntut agar umatnya sentiasa bersopan dan beretika dalam kehidupan mereka. Pendidikan di Malaysia mementingkan nilai moral dan etika dalam kalangan pelajar wujud jelas apabila mewujudkan satu subjek yang boleh membantu pelajar supaya belajar nilai-nilai moral dan etika iaitu subjek Pendidikan Moral dan pendidikan Islam.

            Seterusnya falsafah Confucius mementingkan kesopanan dan kesusilaan dalam kehidupan seseorang. Falsafah ini dapat dilihat dalam Rukun Negara yang kelima iaitu Kesopanan dan kesusilaan. Rukun Negara ini telah menjadi panduan kepada Negara Malaysia yang berbilang bangsa supaya sentiasa mengutamakan nilai sopan santun dalam pertuturan, perlakuan dan pemikiran dalam kehidupan seharian. Ini seterusnya dapat mengeratkan hubungan serta dapat membentuk persefahaman yang baik dalam pelbagai kaum masyarakat Malaysia. Jelaslah pendidikan yang diterapkan di Malaysia adalah terpengaruh dengan pendidikan Tamadun China.

2.5       Pendidikan Menggalakan taat kepada Pemerintah
Selain itu, falsafah Confucius juga dapat dilihat dalam sistem politik Negara Malaysia dimana walaupun terdapat perbezaan fahaman namun setelah sesebuah parti politik yang memerintah, rakyat haruslah taat kepada pemerintah tersebut. Manakala pemerintah tersebut juga haruslah dapat memerintah dengan adil dan saksama. Konsep tersebut adalah berdasarkan kepada ajaran Confucius dimana beliau menganggap raja yang jujur dan adil adalah seorang raja yang dapat disanjung tinggi. Rakyat perlu hormat dan taat kepada kerajaan.
            Dalam hal ini masyarakat Malaysia hari ini sedikit sebanyak telah terpengaruh dengan Falsafah Confucius iaitu semua rakyat hendaklah taat kepada pemerintah. Walaupun pemerintah yang memerintah Negara itu adalah daripada parti pembangkang maupun parti Barisan Nasional. Sehubungan itu, pengaruh ini juga jelas kelihatan apabila melihat masyarakat Malaysia yang majmuk boleh bersatu walapun banyak perbezaan yang didapati antara kaum (Samri Sainudin, 2003).
            Falsafah Confucius menegaskan bahawa raja adalah ketua keluarga dan rakyat adalah ahli-ahli keluarganya. Raja harus memberi contoh dan teladan yang baik kepada rakyat. Dalam sesebuah negara, kerajaan harus menimbulkan keyakinan rakyat, rakyat harus dijaga dengan makanan yang mencukupi, kedaulatan negara mesti dipertahankan dengan mempunyai pasukan tentera yang kuat. Falsafah Confucius mengatakan bahawa raja harus melindungi rakyatnya dan harus berperanan sebagai Shang-Ti.  

2.6       Pengaruh Dalam Dasar Pendidikan
Menurut Mustafa Hj. David (1999), matlamat dalam pendidikan dalam Tamadun China adalah untuk memilih golongan akademik dan pentadbir melalui peperiksaan yang diadakan oleh pihak kerajaan China. Terdapat tiga peringkat akademik yang diperolehi melalui tiga tahap peperiksaan. Sebelum individu boleh menduduki peperiksaan peringkat Ijazah pertama mereka haruslah lulus dalam peperiksaan bawah. Demikian pula di Malaysia seseorang yang ingin menyambung ijazah mereka perlu menduduki peperiksaan SPM atau STPM.
            Dalam Tamadun China setelah lulus dalam peperiksaan peringkat bawah seseorang itu dibenarkan mengambil peperiksaan ijazah pertama di bandar utama. Ijazah pertama dikenali sebagai Hsiu Tsai. Di Malaysia mereka yang lulus dalam peperiksaan SPM dan STPM, Program Asasi dan Matrikulasi sahaja yang layak melanjutkan pelajaran dan mengambil peperiksaan peringkat Ijazah Sarjana Muda yang ditawarkan di semua Universiti di Malaysia.

            Setelah mendapat ijazah pertama seseorang dalam tamadun China layak mengambil peperiksaan ijazah peringkat kedua yang di adakan di Ibu kota Provinsi.
Mereka yang lulus akan dianugerahkan ijazah kedua yang dikenali Chun-Jen. Di Negara Malaysia juga seseorang yang telah berjaya mendapat ijazah sarjana muda dengan kepujian akan layak melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana atau“Master” yang setaraf dengan peperiksaan ijazah peringkat kedua di China.

            Peperiksaan yang paling tinggi ialah ijazah peringkat ketiga yang dibuat di ibu kota empayar China yang dihadiri oleh Maharaja China. Mereka yang lulus dalam peperiksaan ini akan dianugerahkan ijazah yang dikenali sebagai Chin-Shih. Manakala, tiga orang dari kalangan lulusan Chin-Shih akan dilantik sebagai Chuan Yuan iaitu tiga ahli akademik terkemuka Empayar China. Di Malaysia peringkat pendidikan tertinggi ialah mencapai kelulusan Kedoktoran atau Ph.D. Sesiapa yang telah berjaya mendapat Sarjana mereka boleh menyambung Ph.D dan mereka akan mendapat gelaran “ Doktor”. Ijazah peringkat ketiga dalam Tamadun China adalah setaraf dengan Doktor Falsafah di Malaysia. Dalam hal ini, peringkat dalam pendidikan di Malaysia sedikit sebanyak telah terpengaruh dengan dasar pendidikan yang diamalkan dalam tamadun China.

2.7       Pengaruh Dalam Institusi Pendidikan
Organisasi pendidikan dalam masyarakat China boleh dibahagikan kepada dua iaitu sekolah dan peperiksaan. Sekolah peringkat rendah selalunya diadakan di rumah guru, di rumah seorang penaung yang kaya di pagoda. Pada zaman pemerintahan Dinasti Chou Barat, sekolah-sekolah telah diwujudkan untuk kanak-kanak bangsawan ibu Kota Chou dan Ibu Kota yang lain. Sekolah-sekolah untuk orang biasa juga disediakan di peringkat kampung.

            Di Malaysia juga institusi pendidikan terbahagi kepada dua iaitu pendidikan Rendah dan Pendidikan Menengah. Pendidikan rendah dibahagikan kepada semua masyarakat di Negara ini yang mengambil masa enam tahun untuk menyelesaikan pendidikan di peringkat rendah. Manakala diperingkat Menengah pula, mengambil masa lima tahun untuk menghabiskan pengajian mereka. Sekolah untuk anak-anak golongan elit juga disediakan dalam masyarakat Malaysia.  Satu ciri unik institusi di China ialah sistem peperiksaan awam. Tiada had umur yang ditetapkan untuk mengambil peperiksaan. Semasa peperiksaan dijalankan calon-calon dikurung didalam dewan dan tidak dibenarkan keluar. Selepas menamatkan pengajian pendidikan menengah mereka boleh mengambil peperiksaan di tiga peringkat iaitu daerah, wilayah dan metropolitan
           
Demikian pula dalam tamadun Malaysia peperiksaan yang dibuat pada peringkat sekolah menengah adalah sangat ketat. Hal ini kerana terdapat ramai pengawas peperiksaan yang akan mengawas, sekiranya didapati pelajar tersebut boleh digagalkan dan tidak dibenarkan mengambil peperiksaan. Hanya apabila pelajar lulus dalam peperiksaan ini akan berpeluang melanjutkan pelajaran peringkat yang lebih tinggi seperti Ijazah Sarjana Muda, Sarjana dan Doktor Falsafah.


3.0       IMPLIKASI HEGEMONI DAN GLOBALISASI BARAT TERHADAP NEGARA             MALAYSIA.
Menurut kamus Dewan, globalisasi membawa maksud fenomena yang menjadikan dunia kelihatan mengecil dari segi perhubungan manusia disebabkan kepantasan perkembangan teknologi maklumat Justeru, globalisasi juga perlu dikaji baik dan buruknya sehingga kita dapat menggunakan aspek positif yang ada untuk menentang keburukan globalisasi.

3.1       IMPLIKASI NEGATIF GLOBALISASI TERHADAP NEGARA MALAYSIA
Disamping kesan positif yang diperolehi daripada globalisasi. Kesan negatif juga seringkali timbul dalam kehidupan masyarakat Malaysia pada hari ini. Salah satu kesan negatif yang masyarakat terpengaruh dengan budaya barat oleh masyarakat Malaysia. Seperti yang kita sedia maklum, negara Barat telah menguasai pelbagai aspek kehidupan masyarakat dunia kini seperti dari segi ekonomi, politik, sosial, budaya, media serta pemikiran.
3.1.1    Aspek Ekonomi Negara
Implikasinya dari aspek ekonomi ialah negara-negara membangun akan sentiasa bergantung kepada Negara Barat kerana mereka kurang mahir dari segi teknologi dan juga kekurangan tenaga buruh yang mahir. Selain itu, setiap urusan yang dilakukan akan menguntungkan pihak Barat sahaja. Hal ini menjadikan negara-negara membangun sukar untuk mendapat keuntungan yang lebih yang akan digunakan untuk membangunkan negara masing-masing dan juga untuk menampung keperluan rakyat mereka.
            Globalisasi juga menyebabkan jurang perbezaan antara negara-negara kaya dengan negara-negara miskin bertambah luas. Menurut Dr.Yusuf al-Qaradawi, “Sesungguhnya globalisasi hanyalah untuk kebaikan golongan yang kuat terhadap yang lemah, untuk menguntungkan yang kaya dan untuk memanfaatkan blok utara yang kaya terhadap blok selatan yang miskin”. Dalam sistem globalisasi, negara yang kaya akan bertambah kaya, manakala yang miskin akan terus miskin. Pertubuhan-pertubuhan antarabangsa seperti Bank Dunia berperanan dalam mewujudkan jurang yang besar antara negara blok utara dan blok selatan.
            Negara-negara dunia ketiga yang berada dalam blok selatan, ketika berhutang dengan Bank Dunia, akan dikenakan faedah dan syarat-syarat tertentu yang rata-ratanya akan mendatangkan kesan negatif kepada peminjam. Dalam era globalisasi, negara blok selatan yang masih merangkak tidak mampu mengejar, apatah lagi menyaingi negara-negara maju di blok utara. Oleh itu, jelaslah bahawa globalisasi merupakan satu bentuk penjajahan negara maju ke atas negara miskin dan sedang membangun seperti Malaysia.

3.1.2    Mempengaruhi Budaya Masyarakat Malaysia
Tamadun Barat juga mempengaruhi dunia dari aspek budaya. Pelbagai hiburan yang dibawa dari Barat menyebabkan masyarakat dunia mendewa-dewakan penghibur dari Barat sebagai idola mereka. Mereka meniru cara pemakaian dan perangai artis-artis tersebut tanpa menghiraukan pegangan agama.

            Hal ini dapat menarik diri mereka ke kancah maksiat kerana kebanyakan artis dari Barat mempunyai tingkah laku dan akhlak yang buruk seperti minum arak, merokok, seks rambang, homoseksual dan sebagainya. Apabila mereka terjebak di dalam kehidupan sebegini, nilai moral tidak ada lagi dalam diri mereka. Gejala-gejala sosial semakin meningkat dengan kes pembuangan bayi yang berleluasa kini.

            Kesannya juga dapat dilihat dengan apabila ramai penagih-penagih dadah dari kalangan remaja bagai cendawan tumbuh selepas hujan apabila gejala ini tidak dapat dibendung. Remaja merupakan tonggak dan harapan bangsa, jika budaya Barat menjadi ikutan mereka maka punah ranahlah harapan negara. Jadi pelbagai pihak mestilah mengambil tindakan yang sewajarnya untuk membendung budaya dari Barat ini dari terus menguasai dunia.
           
            Globalisasi bersinonim dengan pengamerikaan dunia. Ia merupakan proses untuk menjadikan budaya Amerika diikuti oleh semua penduduk dunia. Maklumlah globalisasi dikatakan “Semua Untuk Satu”. Proses ini akhirnya akan merosakkan budaya lain selain budaya Amerika. Perkara ini tidak menjadi negatif sekiranya budaya Amerika ialah budaya yang baik, bertepatan dengan fitrah kejadian manusia dan budaya timur serta agama Islam. Sebaliknya budaya Amerika merupakan budaya yang kebanyakannya bertentangan dengan akhlak dan norma hidup masyarakat timur amnya dan Malaysia khususnya. Budaya seks bebas dan gay merupakan contoh yang jelas.

            Saban hari kita dapat menatap di dada akhbar dan dapat mendengar berita di radio dan televisyen tentang masalah yang dialami oleh remaja kita seperti melepak, seks bebas, buang bayi, memakai pakaian yang bukan sahaja tidak menutup aurat malah berunsur seksi. Tegasnya globalisasi merosakkan budaya dan norma hidup masyarakat kita yang dipandang mulia seperti kata peribahasa biar mati anak, jangan mati adat.

3.1.3    Aspek Politik Negara
Implikasinya dari aspek politik ialah politik menjadi tidak stabil memyebabkan sistem pentadbiran negara menjadi kucar-kacir. Selain itu juga suasana politik menjadi tidak telus dan kotor dengan rasuah. Oleh itu keadaan ini akan menjadikan negara pincang dan lemah. Di samping itu, negara tidak dapat untuk membuat sesuatu keputusan melainkan mereka mendapat persetujuan daripada kuasa Barat. Ini menunjukkan bahawa negara-negara membangun akan sentiasa ditindas diberi layanan yang tidak adil oleh kuasa besar (Ghazali Darussalam, 2001)
3.1.4    Aspek Media
Implikasi dari aspek media pula, masyarakat Islam di seluruh dunia menghadapi kesulitan untuk menonjolkan diri kerana pihak media Barat sentiasa memburuk-burukkan rakyat Islam dengan pelbagai gelaran yang tidak sepatutnya seperti pengganas, pemberontak dan sering menimbulkan kekecohan. Hal ini akan menyebabkan negara-negara lain memandang serong terhadap bangsa Islam dan ini akan menjejaskan hubungan politik yang terbina pada sebelum ini.
            Jika hubungan yang dibina itu terputus, maka hal ini akan menjejaskan sumber ekonomi negara tersebut. Ekonomi sesebuah negara amat penting untuk pembangunan dan kemajuan sesebuah negara. Negara yang mundur akan ditindas oleh kuasa-kuasa besar seperti negara Barat. Negara Barat menggunakan media sebagai senjata utama untuk menguasai dunia.

3.1.5    Pendidikan
Penggunaan bahasa Melayu dalam kalangan mahasiswa semakin sedikit. Hal ini kebanyakan maklumat dalam bahasa Inggeris. Hal ini akan memberi kesan kepada bahasa Melayu semakin dipinggirkan. Perkara ini telah menyebabkan ramai masyarakat
terutamanya para pelajar tidak dapat menguasai bahasa Melayu dengan baik. Terutamnya masyarakat Cina dan India yang juga merupakan rakyat Malaysia.

            Jati diri rakyat Malaysia terhadap bahasa semakin menipis. Kesan negatif ini juga boleh dilihat apabila ramai remaja pada masa kini khususnya di Malaysia menggunakan bahasa rojak iaitu percampuran bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris. Mereka beranggapan bahawa penggunaan bahasa rojak ini adalah dipandang tinggi dalam masyarakat. Jelaslah pengaruh globalisasi dari segi negatif amat ketara dalam hal ini (     K. Ratnam, 1998).

3.2       IMPLIKASI POSITIF GLOBALISASI TERHADAP NEGARA MALAYSIA
Negara-negara Asia Pasifik yang tergolong dalam kelompok negara sedang membangun dan negara mundur tidak mempunyai modal yang cukup untuk menggerakkan sektor ekonomi moden khususnya sektor industri . Industri berteknologi tinggi (HITEC) misalnya amat memerlukan modal yang banyak. Arus globalisasi akan membawa banyak modal luar yang sudah tentu mampu menggerakkan pertumbuhan ekonomi negara yang menerima kemasukan pelabur.

3.2.1    Suntikan Modal Asing
Suntikan modal asing membolehkan industri di negara membangun berkembang pesat, mewujudkan peluang pekerjaan kepada rakyat, masalah pengangguran dikurangkan, meningkatkan taraf hidup dan memutuskan lingkaran kemiskinan yang selama ini menghimpit negara-negara sedang membangun.Negara sedang membangun terpaksa bergantung kepada pelaburan swasta dari negara kapitalisme baru.Misalnya pada tahun 1996, aliran modal masuk dari Amerika Syarikat dan Eropah ke negara-negara sedang membangun adalah berjumlah US$ 1.2 Trilion dan membentuk hampir 60 peratus daripada jumlah modal yang terkumpul di negara-negara sedang membangun.

3.2.2    Pemindahan Teknologi bertambah Pesat
Seterusnya, globalisasi juga menggalakkan pemindahan teknologi, kepakaran, dan R&D (Penyelidikan Dan Pembangunan). Selain modal, tahap teknologi yang mundur dan kekurangan tenaga pakar juga menjadi penghalang utama sebahagian besar negara-negara sedang membangun untuk maju dalam sektor ekonomi moden. Melalui globalisasi, kemasukan teknologi moden dan pemindahan kepakaran dari negara-negara yang lebih maju seperti Jepun, Amerika Syarikat, Jerman, dan lain-lain ke Negara kita dapat dilaksanakan dengan lebih cepat.

            Rakyat tempatan dikehendaki mempelajari kaedah pengendalian teknologi melalui latihan lanjutan dan usahasama dalam konteks R&D tenaga manusia. Lama-kelamaan kepakaran akan mampu dimiliki oleh rakyat tempatan yang kelak boleh digunakan untuk membangunkan negara. Hal ini boleh dilihat kesannya apabila Negara Malaysia sendiri boleh mengeluarkan kereta jenama sendiri seperti Proton Saga.


3.2.3    Meluaskan Pasaran
Globalisasi juga meluaskan pasaran. Penghapusan Dasar Perlindungan dan Sekatan Tarif (GATT), penghapusan stok penimbal, serta provokasi pasaran akan memberi peluang kepada produk negara sedang membangun menembusi pasaran negara maju dengan hak yang sama rata. Hal ini kerana globalisasi menuntut mekanisme pasaran yang terbuka, adil, dan telus.
            Justeru, negara sedang membangun di Asia Pasifik yang telah menghasilkan produk industri seperti Malaysia, Thailand, China dan Singapura memperoleh keuntungan melalui pengukuhan rangkaian pasaran, persaingan yang sihat, harga pasaran yang lebih stabil dan sebagainya. Di Asia Tenggara, pengenalan AFTA merupakan satu realisasi daripada arus globalisasi. Kesan-kesan positif daripada perluasan tersebut dapat dinikmati secara bersama sehingga pada hari ini.

3.2.4    Meningkatkan Daya Saing Negara
Globalisasi juga mampu meningkatkan daya saing negara dan peningkatan kualiti barangan. Melalui globalisasi, pembukaan kawasan pasaran dan perdagangan yang seluas-luasnya menyebabkan produk-produk negara seperti perindustrian dapat dipasarkan dengan meluas. Dengan hak yang sama, mekanisme pasaran yang terbuka, adil dan telus harga produk akan akan menjadi lebih stabil. Keadaan ini kerana globalisasi memberikan kuasa mutlak kepada kuasa-kuasa pasaran iaitu permintaan dan cita rasa pengguna dalam urus niaga barangan dan perkhidmatan. Pilihan sesuatu barangan terletak di tangan pengguna tanpa melibatkan tekanan dan kongkongan dari mana-mana pihak.

3.2.5    Sistem pendidikan bertambah maju
Sistem pendidikan akan terus maju dengan adanya internet. Hal ini kerana pelajar akan senang mencari maklumat yang diperlukan dalam pembelajaran yang dijalankan, pelajar hanya perlu untuk menaip maklumat yang ingin dicari dalam internet.  Selain daripada itu pendidikan jarak jauh dapat dilaksanakan dengan berkesan sama ada di dalam atau luar negeri. Hal ini kerana kemudahan pembelajaran jarak jauh yang baik. Pelajar tidak perlu pergi ke pusat pengajian untuk menghadiri kuliah. Sebaliknya hanya melalui komputer dengan disambungkan dengan kemudahan internet. Pendidikan bertaraf dunia dapat di wujudkan di Malaysia dalam era globalisasi ini (Azhar Hj. Aros, 2004).













































































































































6.0       RUMUSAN
Tamadun China merupakan sebuah tamadun yang terkenal dengan sistem pendidikan yang statik, berketurunan atau jenis pendidikan formal yang paling lengkap di dunia. Salah satu ciri nyata pendidikan tradisional China ialah menyediakan pelajar untuk mengambil tiga peringkat ijazah akademik dan tiga tahap peperiksaan. Nyata pengaruh peradaban Tamadun China dalam pendidikan di Malaysia ternyata jelas apabila banyak unsur dalam pendidikan di China diasimilasikan dalam pendidikan di Malaysia, salah satunya ialah pendidikan di Malaysia juga menyediakan peringkat tertinggi Pendidikan Ijazah Sarjana Muda setaraf dengan ijazah pertama di China atau Hsiu Tsai. Malaysia juga menawarkan Ijazah Sarjana yang setaraf dengan ijazah peringkat kedua iaitu Chun-Jen. Manakala, ijazah peringkat ketiga di tamadun China adalah setaraf dengan Doktor Falsafah di Malaysia.
            Selain itu, arus globalisasi pada masa kini juga banyak memberikan kesan sama ada kesan positif maupun kesan negatif kepada Negara Malaysia. Globalisasi telah menjadikan perhubungan manusia menjadi lebih cekap dan lebih cepat. Hal ini menjadikan Negara kita Malaysia dapat membangun dengan lebih cekap. Namun itu, di samping kesan positif yang kita perolehi, terdapat juga kesan negatif yang ternyata jelas dalam arus globalisasi ini salah satunya ialah pencemaran terhadap budaya tempatan yang mementingkan kesopanan.
            Sehubungan itu, kewujudan Tamadun China dan Tamadun India juga dapat dibuktikan dengan pelbagai monumen yang masih wujud dari dahulu sehinggalah sekarang. Sebagai contoh, dalam Tamadun China bukti jelas kewujudan tamadun ialah Tembok Besar, penggunaan kertas dan penggunaan Kompas. Manakala, tamadun India pula dapat dibuktikan kewujudan tamadunnya dengan wujudnya monumen seperti Golden Temple, Taj Mahal dan bandar Mohenjo-Daro yang sememangnya terkenal diseluruh dunia pada kini.

Interaksi antara tamadun banyak memberikan kesan positif maupun kesan negatif dalam sesebuah tamadun itu. Sebagai contoh, interaksi antara tamadun China dan India telah banyak memberikan kesan positif maupun kesan negatif kepada kedua-dua tamadun tersebut. Diantara kesan positif yang diperolehi oleh tamadun China  kesan interaksi sosial dengan tamadun India ialah pertukaran teknologi pengeluaran gula dari tebu dan ilmu astronomi serta ilmu kesusasteraan. Manakala, tamadun India pula mendapat manfaat daripada interaksi sosial dengan Tamadun China iaitu mengetahui ilmu membuat kertas, bahan letupan dan penggunaan kompas dalam tamadun China.
           
            Akhir sekali, asimilasi Tamadun China juga dapat dilihat dari falsafah Taoisme. berasaskan ajaran Lao Tze dan Chuang Tzu. Walaupun falsafah ini bertentangan dengan ajaran confusion namun terdapat beberapa aspek yang diasimilasikan dalam Negara Malaysia iaitu Lao Tze mengatakan bahawa perasaan tamak dan nafsu seseorang mendorongnya bertindak dengan kurang bijak dan tidak rasional. Masyarakat Malaysia mengamalkan konsep bantu-membantu walaupun berlainan bangsa. Nilai ini sangat penting supaya tidak ada kaum yang mementingkan kepentingan kaum itu sendiri tetapi juga memikirkan kepentingan kaum lain yang terdapat di Malaysia.





















7.0       REFLEKSI
Setelah tiba di bahagian refleksi ini, sekali lagi saya mengucap syukur kepada Tuhan kerana dengan limpah berkatnya, saya berjaya melaksanakan tugasan ini dengan baik. Setinggi-tinggi penghargaan saya tujukan kepada pensyarah pembimbing saya, Ustazah Zulina Binti Zawawi dan Ustaz Khalid Bin Sa’at  seterusnya kepada rakan-rakan yang saya kasihi sekalian.

            Menyentuh tentang refleksi saya sepanjang proses menyiapkan tugasan ini, terdapat banyak perkara-perkara baharu yang telah saya terima yang mana saya kira mampu membina diri saya dalam menghadapi cabaran-cabaran yang mendatang dalam era ketamadunan kita pada masa sekarang. Mengimbau semula sejarah tamadun-tamadun yang terdahulu, sememangnya terdapat banyak nasihat dan iktibar yang boleh saya ambil sekiranya saya menggunakan akal fikiran saya dengan sebaiknya.

            Huraian tentang konsep, definisi, ciri-ciri dan objektif tamadun adalah sesuatu perkara yang mungkin boleh dipandang perkara yang remeh-temeh namun apabila saya menghayati tentang apa, mengapa, siapa dan bagaimana sebenarnya tamadun itu, saya dapati bahawa tujuan sebenar tamadun adalah membimbing setiap manusia ke arah kebaikan. Oleh yang demikian, secara individu, saya mencabar diri saya untuk menghargai makna dan perjuangan tamadun ke arah membentuk kehidupan manusia agar saya dapat memperbaiki kehidupan saya sendiri dari masa ke semasa.

            Selain daripada itu, perbincangan tentang sumber Tamadun Islam telah memberi kesedaran kepada saya tentang betapa telusnya sesuatu tamadun itu. Dalam erti kata yang lain, sesuatu tamadun khususnya tamadun Islam itu telah berdiri dengan penuh keyakinan dan kesempurnaan apabila tamadun ini meletakkan asas-asas yang kukuh dalam pembentukan tamadunnya iaitu berpandukan al-Quran, as-Sunnah, akal, penemuan dan penyempurnaan semula.
           
            Sekiranya saya membandingkan tamadun Islam yang telah diterangkan dengan cara hidup masyarakat pada zaman sekarang, saya sendiri tertanya-tanya dari mana datangnya cara hidup yang masyarakat zaman sekarang ini khususnya para remaja jalani. Saya dapat melihat betapa terpesongnya kehidupan zaman sekarang daripada ketamadunan yang sudah sedia ada pada zaman awal lagi. Bagi diri saya sendiri, saya akan berjanji untuk berpaut kepada asas tamadun yang benar agar saya sendiri tidak hanyut ke arah kemunduran tamadun seterusnya saya mampu mencapai tangan mereka yang sedang hanyut supaya mampu kembali ke arah tamadun yang benar.

            Seterusnya, perbincangan tentang interaksi antara tamadun menarik perhatian saya apabila melihat wujudnya pelbagai jenis kesan positif dan negatif susulan daripada interaksinya. Hasil daripada dapatan saya, perkara yang penting dalam memastikan wujudnya senario sihat dalam proses interaksi tamadun ialah sifat keterbukaan dan sifat mengutamakan kepentingan sejagat. Bagi rakyat Malaysia yang terdiri daripada masyarakat majmuk, saya sedar bahawa semua pihak harus mempunyai sifat keterbukaan dan mengutamakan kepentingan sejagat supaya kita dapat hidup dalam suasana yang harmonis dan aman damai.

            Dalam konteks bilik darjah, sebagai seorang guru, saya harus bersikap terbuka dan sensitif terhadap batas-batas keterbukaan agar saya tidak mengganggu mana-mana pihak sama ada di kalangan guru, murid mahupun ibu bapa. Saya yakin, apabila saya tidak mengutamakan kepentingan sejagat dalam kerjaya saya sebagai seorang guru, saya boleh mengeruhkan keadaan masyarakat setempat.

            Dalam hal yang lain, saya mendapati bahawa terdapat persamaan nilai atau nilai universal yang dikongsi setiap tamadun sebagai contohnya, kesemua tamadun Islam, India dan Cina sangat mementingkan aspek hubungan kekeluargaan. Hal ini membuktikan kepada saya betapa pentingnya keluarga itu dalam kehidupan kita. Oleh yang demikian, saya harus menghargai keluarga yang saya miliki dan berusaha untuk menjamin keselamatan dan kebahagiaan keluarga saya. Selain itu, peranan agama Islam dalam membantu pembinaan Tamadun China harus saya contohi.

            Akhir sekali, tugasan ini telah memberikan saya lebih banyak input tentang sejarah tamadun dan bukti-bukti tamadun yang terdahulu. Kehebatan reka cipta, keindahan seni bina membuat saya sedar bahawa betapa agungnya Tuhan yang telah membekalkan akal fikiran sempurna kepada makhluk manusia. Dengan itu, amatlah besar harapan saya agar saya secara peribadi dapat menggunakan akal fikiran saya untuk melakukan sesuatu perkara yang bermanfaat kepada saya dan juga masyarakat di sekeliling saya.
8.0       SENARAI RUJUKKAN

Azhar Hj. Mad. Aros. (2004). Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS),
Kertas 1 Dan 2. Selangor: Oxford Fajar Sdn. Bhd.

Esa Khalid & Mohd. Azhar Abd Hamid. (2004). Beberapa Aspek Tamadun
Melayu, India, China dan Jepun. Johor:  Universiti Teknologi Malaysia.

Ghazali Darussalam (2001). Tamadun Islam dan Tamadun Asia. Kuala Lumpur. Utusan   Publications & Distributors.
K.Ratnam (1998), Sejarah Kertas 940/2 (Malaysia, Asia Tenggara, Asia Selatan, Asia      Timur). Kuala Lumpur: The Commercial Press Sdn. Bhd.

Mahdi Bin Shuid. (2013). Ketamadunan Manusia. Kuala Lumpur: Penerbitan Multimedia   Sdn. Bhd

Mahayudin Hj. Yahaya. (2001). Tamadun Islam (Edisi Kedua). Kuala Lumpur: Fajar          Bakti Sdn.Bhd.

Mohd Liki Hamid. (2003). Pengajian Tamadun Islam. Pahang: PTS
Publications & Distributors Sdn. Bhd.

Mustafa Hj. Daud.  (1999). Tamadun Islam: Edisi Maktab Perguruan. Kuala
Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd.

Samri Sainudin (2003). Titas Tamadun Melayu. Tanjong Malim. Quantum Books.
Tree Builder. Kepentingan Wujudnya Interaksi Positif. Di akses pada 16     September      2014  di http://treebuilder.blogspot.com/2010/12/kepentingan-           wujudnya-i       nteraksi-positif.html
Tree Builder. Tamadun India dan Hubungannya dengan agama. Di akes pada       16        september 2014  dihttp://treebuilder.blogspot.com/2010/12/tamadun-  india-   dan-     hubungannya-dengan.html


No comments:

Post a Comment